Na čo nezabúdať pred opaľovaním?

05.07.2017

Asi niet lepších mesiacov na získanie prirodzeného opálenia ako sú práve tie dovolenkové, od júna do septembra. Často však zabúdame na to najpodstatnejšie a to na ochranu pokožky. Príjemný relax na slnku sa tak veľmi rýchlo môže zmeniť na nedobrovoľné nehybné ležanie v posteli so spálenou pokožkou. Či už je to na pláži, či na horách, netreba zabúdať na to, že slnko v tomto období ukazuje svoju moc naplno. Obzvlášť opatrní by mali byť ľudia, ktorí sa väčšiu časť roka "skrývajú" pred slnkom v kancelárii, alebo inej, dobre klimatizovanej miestnosti. 

Neraz by väčšina z nás chcela dosiahnuť o dva stupne tmavšiu pokožku už v prvý deň slnenia sa. Netreba však zabúdať na to, že naša pokožka je najväčším orgánom nášho tela a procesy, ktoré v nej prebiehajú a spôsobujú tmavnutie pokožky, nie sú až také rýchle, ako by sme očakávali. Ako teda dosiahnuť pekné opálenie bez toho, aby sme väčšiu časť dovolenky preležali v posteli? 

1. Ako prvé je potrebné si uvedomiť, že nemôžme naše telo počas celého dňa vystaviť agresívnym UV lúčom hneď v prvý deň dovolenky, obzvlášť opatrní by mali byť práve ľudia, ktorý trávia väčšiu časť roka v interiéroch. Je dobré začať zľahka, najskôr hodinu či dve na rannom slnku približne do desiatej hodiny. Je nevyhnutné si od jedenástej do tretej dať od slnenia sa pauzu, aby sme našej pokožke nespôsobili šok v podobe intenzívnych UV lúčov. Následne je po tretej možné ostať na pláži až do večera, kedy slnko už na sile iba stráca. Je dobré si takýto režim slnenia sa nastaviť aspoň v prvé dva dni dovolenky. 

2. Dovolenkári pri mori by mali dbať na zvýšenú opatrnosť už pri východe z mora. Je vhodné sa následne aspoň opláchnuť sprchou, ktorá je vo väčšine rezortov na pláži dostupná a až následne si dopriať relax na ležadle, či deke. Je to hlavne kvôli tomu, že drobné kryštáliky soli, ktoré sa na vašom tele počas kúpania sa v mori zachytia pôsobia na vašej pokožke podobne ako lupa. To znamená, že už aj tak veľmi silné UV lúče sú ešte týmto efektom zosilnené a tak je riziko "spálenej pokožky" ešte vyššie. Rovnako netreba zabúdať, že je vhodné sa natrieť opaľovacím krémom pred vstupom aj pri východe z mora. Pozor by si mali dávať aj ľudia, ktorí trávia vo vode dlhší čas, pričom ich plecia nie sú ponorené vo vode. Aj v tomto prípade platí, že slnko pôsobí na danú oblasť pokožky ešte intenzívnejšie, preto je vhodné nezotrvať vo vode dlhšie ako tridsať minúť, aspoň v prvé dva dni dovolenky. Dôležité je nezabúdať na pitný režim, ktorý je na silnom slnku mimoriadne dôležitý. 

3. Voľba vhodného opaľovacieho krému je veľmi dôležitá. Súčasný trh ponúka množstvo značiek a druhov opaľovacích krémov, balzamov, olejov, preto je veľmi zložité vyznať sa v nich a nájsť pre seba ten najvhodnejší. Všeobecné pravidlo hovorí, čím svetlejšia pokožka, tým vyššia UV ochrana je potrebná. Ideálne je aspoň v prvé dva dni používať vysoký UV ochranný faktor, napríklad 50. Následne je možné ho postupne znižovať, no ľuďom s citlivou pokožkou a prirodzene svetlou pokožkou neodporúčame ísť na nižší ochranný faktor ako je 30. Netreba zabúdať ani na to, že nie vždy je výhodné uprednostňovať cenu pred kvalitou výrobku. Pozor aj na produkty v sprejovej forme. Po ich aplikácií na pokožku je vhodné ich rozotrieť, v opačnom prípade nás o pár hodín môžu na pokožke čakať neželané "vzory". Z našej produktovej rady odporúčame produkt LUMINESCE denný krém s UV ochranou 30. Je ideálnym krémom na ochranu pleti ako na pláži, tak aj na horách. Jeho zloženie mu navyše umožňuje okamžité vstrebanie sa do pokožky, čo znamená, že jeho aplikáciu nie je potrebné často opakovať. Vo všeobecnosti platí, že je vhodnú je zopakovať 2x denne a to pred doobedňajším slnením a pred popoludňajším slnením. 

4. Netreba zabúdať ani na krém po opaľovaní. Pokožka na svoju regeneráciu potrebuje dostatok živín a práve tie jej poskytnú krémy po opaľovaní. Alternatívne je možné využiť aj vyživovacie krémy, ktoré v mnohých prípadoch fungujú oveľa lepšie ako krémy po opaľovaní. Z produktovej rady LUMINESCE vám odporúčame LUMINESCE telové mlieko, ktoré obsahuje ideálnu zmes živín a rastových faktorov pre rýchlu a efektívnu regeneráciu pokožky. Navyše extrakt z uhorky pôsobí upokojujúco aj na podráždenú pokožku. 

Čo robiť ak aj napriek všetkej snahe dôjde k "spáleniu pokožky"? Je dôležité vyhnúť sa nápadom ako sú studená sprcha, ľad. Týmto krokmi by sme našej pokožke a organizmu len spôsobili ďalší šok a extrém - z horúceho počasia a silných UV lúčov priamo na Sibír. Ideálne je stráviť aspoň deň - dva na izbe alebo v úplnom tieni a však len mimo hodín, kedy sú slnečné lúče najagresívnejšie. V takomto prípade je vhodné pokožku vyživovať vyživovacím krémom (napríklad telové mlieko LUMINESCE) a trápiť ju čo najmenej vrstvou oblečenia. Ideálne je na najviac postihnuté miesta neobliekať oblečenie. Netreba zabúdať ani na zvýšený príjem tekutín, ktoré sú pre obnovu pokožky veľmi dôležité. Je potrebné však počítať s tým, že nepríjemné pálenie neustupuje do 30 minút ani do hodiny a zvyčajne pretrvá ešte celý deň. Ďalšie slnenie po tom, čo pálenie prestane teda odporúčame výlučne až po aplikácii opaľovacieho krému s vysokým UV ochranným faktorom, ideálne v polotieni.

Je potrebné myslieť aj na to, že nie každý typ pokožky je schopný znášať UV lúče rovnako. Zatiaľ čo niekomu nerobí problém ani celodenné slnko, inému môže nepríjemnosti spôsobiť aj hodinový pobyt na slnku. Toleranciu svojej pokožky na UV však musíte zistiť samy, preto ako píšeme vyššie je vhodné so slnením začínať postupne a pomaly. Rovnako produkcia melanínu je u každého individuálna. Niektorá pokožka sa pokúša chrániť takzvanou "mŕtvou vrstvou", teda odumretými kožnými bunkami, čo sa prejavu "červeným" opálením, iná reaguje na intenzitu UV žiarenia okamžitým zvýšením produkcie melanínu. Nie každý teda po dovolenke príde domov s dokonalým opálením. V každom prípade netreba podceňovať prevenciu v podobe ochrany pokožky, ako následne riešiť nepríjemnosti spôsobené neuváženým slnením sa.